Zajímá tě, co se děje na fakultě?
Chceš víc, než jen proplouvat studiem?
Chceš konečně pořádně poznat město, ve kterém studuješ?
Co třeba vyzkoušet nějakou zajímavou stáž ve firmě nebo studijní pobyt v zahraničí?
No upcoming event for this category

Proděkan Ing. Josef Bednář, Ph.D.

 

 

proděkan pro bakalářské studium, přijímací řízení, akreditace, rozvrhy, ediční činnost

Ing. Josef Bednář, Ph.D.

Ing. Josef Bednář, Phd

Jeho začátek kariéry byl spojen s fuzzy logikou a fuzzy databázemi. Posléze přešel ke zpracování dat, řízení procesu a řízení jakosti. Ač matematik, hodně externě spolupracuje s firmami (např. Continental, Honeywell atd.). Sám o sobě říká, že funguje spíše jako podpora pro zpracování dat v rámci nějakého výzkumu než klasický vědec. Při zpracování dat spolupracuje s kolegy např. z veterinární fakulty nebo fakulty informatiky. Působil v senátu, naposledy jako fakultní rozvrhář.

Jako malé dítě o profesi matematika nesnil, chtěl být po vzoru dědy myslivec. Oblibu v matematice získal na základní škole díky dobrému učiteli. Když se potom po gymnáziu rozhodoval, kam dál směřovat, otevíral se prvním rokem na FSI obor Matematické inženýrství, kam si dal přihlášku stejně jako na klasickou strojařinu. Na své specializaci Matematického inženýrství hodnotí kladně to, že se po celou dobu studia drželo pevné jádro malé studijní skupinky a že jej v 99% učili skvělí odborníci, čehož si ostatně cení na fakultě dál.

Na střední škole se věnoval zejména sportu. Dělával 3 roky judo, dřív hodně posiloval. Nyní tráví svůj volný čas s rodinou. Má dvě malé děti, dceru a syna.

 

Jaké důvody Vás vedly k přijetí funkce proděkana? 

S funkcí se zatím seznamuji, zatím netuším, jak moc to bude práce navíc. Moje působení začalo v akademickém senátu před nějakými sedmi lety. Ze začátku jsem jen koukal, jak funguje běh fakulty. Byl jsem ve studijní komisi, takže mě zajímaly věci, jako třeba třetí termíny zkoušek. Pak jsem přešel do finanční komise. Taková hlavní motivace, kterou jsem tam získal je, že bych chtěl aspoň trošku změnit systém financování výuky. To je taková jedna ze základních věcí, protože výuka je na ústavech hodně nehomogenní, některé ústavy mají jen laboratoře, některé ústavy mají jen přednášky atd. Systém, který je, ne úplně odpovídá výkonům vyučujících. Některá výuka je prostě pro ústavy výhodnější, některá míň. Vždycky si říkám, jak by vypadal optimální model pro financování. Finančně optimální model z pohledu ústavů v současnosti je rozmělnit výuku do co nejvíce laboratoří, na co nejvíc počítačových cvičení atd. a to není dobře pro fakultu ani pro výuku.

Další důvod je, že tady u nás máme žebříčky nejlepších vědců a nejlepších RIV bodů. Výuka se sice řeší nějakou zpětnou vazbou studentů, ale jediné, jak se dá ocenit člověk, co se týče výuky je, že jsou spokojeni studenti. Nevím, jestli se podaří něco v tomto smyslu dělat, protože zatím jsou diskuse, jak tedy poznat toho dobrého kantora. Zpětná vazba funguje tak, že nám na ni zatím odpovídá zhruba čtvrtina studentů. Takže zase je to o tom, že pokud se z kroužku najde 10 lidí, kteří toho vyučujícího z nějakého důvodu chtějí osolit, tak dochází ke značnému zkreslení. Nějaká povinná zpětná vazba, nebo třeba zpětná vazba po každé hodině, to by bylo docela zajímavé.


Jak hodnotíte působení svého předchůdce ve funkci proděkana, čeho si vážíte na jeho činnosti, co byste chtěl posunout?

Já myslím, že předchůdce to vedl velice dobře. Takže určitě navázat na vynikajícně fungující studijní oddělení, které funguje skoro samo. Druhá věc, která si myslím, že je velice dobře udělaná, jsou zautomatizované různé procesy, co se týče akreditací a zápisu studentů. Za nás natvrdo člověk dostal kroužek a nemohl si vybírat. Tady si myslím, že těm studentům se jde hodně vstříc. To jsou samé pozitiva.

 

Jaký bude Váš první krok ve funkci proděkana?

Seznámit se s prostředím. Dělal jsem fakultního rozvrháře, takže se studijním oddělením jsem v kontaktu a vím, jak funguje. Se systémovým operátorem jsem v každodenním kontaktu. Co se týče zásadních změn, viděl bych to tak, že jsem člen týmu a že se jako tým domluvíme, jakým způsobem a jestli bude někde nějaká avizovaná změna financování výuky. Teď už se v senátu schvalují pravidla financování fakulty, která předkládal předchozí děkan, tak možná se něco objeví příští rok. Ale určitě to nebude nějaká překotná změna, že bych třeba během 14 dnů došel k nějakému rozhodnutí. Přijde nový ministr a vyhazuje náměstky, tak takhle si to nepředstavuju.

 

Jaká je vaše představa o tom, co by mohlo být hotovo za rok? Jaká je vaše vize fungování FSI na konci mandátu za čtyři roky?

Zajímavá věc by byla nějaká lepší zpětná vazba od studentů. Nevím, co na to řeknou kolegové, ale vzhledem k tomu, že jsem učil i na nějakých soukromých vysokých školách, tak tam se doopravdy osvědčila zpětná vazba po každé hodině, kdy si prostě student mohl kliknout do informačního systému a napsat třeba jenom, že mu bylo zima, nebo napsat, že vyučující mluvil 2/3 času o tom, co není v literatuře, co nesouvisí s kartou předmětu atd. Prostě napsat komentáře. Samozřejmě to pak bude klást nároky na to, aby s tou zpětnou vazbou někdo pracoval, pokud možno pedagogičtí tajemníci ústavů, vedoucí ústavu nebo proděkan.

Za 4 roky uvidíme, co nás potká. Že bych chtěl něco zásadně měnit na fungující fakultě, to ne, ale jedna z těch věcí, co bude, tak určitě nějak se zabývat víc náborem studentů. Ne, že bychom se tím teď nezabývali, ale proto, že nás potká demografický propad a potenciálních studentů bude míň. Takže víc se zaměřit na nábor studentů a prostě pokud možno vyrovnávat počty, aby zůstaly aspoň konstantní.

Podpora akreditací, neradi bychom přišli o nějakou akreditaci, která teď je. Vznik nových oborů bude spíše na ústavech. Další věc jsou Double diplomy, to je hodně záslužná věc, pokud se nějakému ústavu osobními vazbami povede. To samé výjezdy, Erasmus atd., které teď myslím fungují velice dobře, že student pokud chce, tak se dostane ven. Pak je druhá otázka, jak nalákat více studentů z těch řekněme lepších univerzit k nám.


Jak se vám podaří skloubit práci proděkana s vaší současnou činností? Odrazí se to na omezení dosavadní práce/výuky/zapojení na projektech?

Co budu muset omezit určitě, tak je dělání rozvrhů, to je teda spousta práce. Už jsem domluvený, že to předám kolegovi, který zatím byl asistent rozvrháře a stane se z něj fakultní rozvrhář. Už máme vybraného i jeho asistenta. Takže první věc, které se vzdám, bude rozvrhování, tím ušetřím část času. Možná přijdu o nějaké cvičení, ale to se ještě musí projednat se šéfem ústavu, zatím bych to neviděl, že nějak dramaticky budu omezovat výuku. Nemělo by se to týkat oborové výuky, ale běžných cvičení, takže studenti by z toho neměli mít újmu v tom smyslu, že přijdou o moje pedagogické působení.

Rozhovory s dalšími proděkany naleznete pod odkazy níže:

doc. Ing. Vladimír Fuis, Ph.D., prof. Ing. Ivan Křupka, Ph.D. a doc. Ing. Jiří Hlinka, Ph.D.


OP VK Budoucnost technických oborů, reg. č. CZ.1.07/2.4.00/17.0032
Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.