Zajímá tě, co se děje na fakultě?
Chceš víc, než jen proplouvat studiem?
Chceš konečně pořádně poznat město, ve kterém studuješ?
Co třeba vyzkoušet nějakou zajímavou stáž ve firmě nebo studijní pobyt v zahraničí?
No upcoming event for this category

Studenti VUT v Brně míří na závody Pneumobilů do maďarského Egeru

O projektu pneumobil jsme se zmiňovali již v jednom z minulých čísel newsletteru v článku s názvem Od MERKURu k pneumobilu. Studenti FSI VUT v Brně dále pracují na zdokonalování dvou závodních vozidel a to především za účelem účasti v mezinárodním závodu VII. International Aventics Pneumobile Competition - Powered by Bosch Rexroth v maďarském Egeru, který proběhne ve dnech 16. - 18. 5. 2014.

Závodu se každým rokem zúčastní více než 40 studentských týmů z 5 evropských zemí (Německo, Rumunsko, Maďarsko, Polsko a Česká republika). Reprezentanti FSI letos opravdu věří a pomýšlí na umístění na stupních vítezů. Čerpají přitom především ze svých předchozích zkušeností - když se soutěže účastnili poprvé, vyhráli cenu za nejlepšího nováčka a současně cenu ministerstva průmyslu a obchodu za inovativní konstrukční řešení. Při druhé účasti skončili v soutěži long distance na 4. místě a to především díky inovacím v konstrukčním řešení vozidla, provedeným na základě zkušeností z předchozího závodu. V tuto chvíli se pneumobily nachází v dílnách Ústavu konstruování, kde se pracuje finalizují poslední přípravy před závodem.

Projekt pneumobil vznikl v rámci projektově orientovaných předmětů na Ústavu konstruování v průběhu roku 2011. Dnes již bývalí studenti magisterského studia si vybrali nelehký úkol - bez znalostí dané problematiky, vyzbrojeni pouze pořádnou dávkou entusiasmu, přijali tento úkol a začali pracovat na vývoji závodních vozidel, která jsou poháněna stlačeným vzduchem, dodávaným z tlakových lahví. Již na konci roku 2011 spatřil světlo světa první pneumobil a druhý ho následoval v zápětí na jaře roku 2012.

Tým projektu pneumobil (foto: D. Smejkal)

Konstrukce pneumobilů je do jisté míry omezená technickou specifikací a pravidly soutěže. Jedná se především o homologované komponenty a bezpečnostní omezení. Každý pneumobil se skládá z tlakové láhve, pneumatických válců a mechanismu pro převod lineárního pohybu na rotační - to vše je schováno v lehkém hliníkovém rámu. Ve spolupráci se studenty průmyslového designu na Ústavu konstruování vytvořily oba závodní týmy VUT zajímavé zpracování kapotáže vozidel. Od posledního závodu v roce 2013 pneumobil prodělal řadu zdokonalení a úprav. Nejzásadnější inovací bylo počítačové řízení pohonu. Díky tomu byli studenti schopni zefektivnit spotřebu vzduchu. Tyto úpravy zvýšily dojezd vozidla téměř o 2 km na jednu palivovou lahev (z původních 3 km na více než 5 km).

Práce na podobných projektech představuje pro studenty obrovskou zkušenost. Osvojují si nejen praktické techniky a možnosti aplikace teoretických znalostí, které nabyli během svého studia, ale zároveň učí se pracovat s finančním rozpočtem, a termíny, rozvíjet efektivní komunikaci v rámci týmu či vyjednávat s dodavateli. Je to vlastně jistá forma praxe, kterou vedení Ústavu konstruování FSI významně podporuje a snaží se ji maximálně rozvíjet. Jeden z bývalých studentů FSI, Ing. David Machýček, k projektu říká: „Bylo to úžasné období v mém životě, strašně nás to bavilo. Strávili jsme vývojem a stavbou vozidel stovky hodin, odměnou za to byla účast na závodech. To, že jsme vyhráli dvě ceny, bylo jako vyhrát medaili na olympiádě“.

Pneumobil v akci. (foto: D. Smejkal)

Studenti mají také za úkol zajišťovat PR aktivity - prezentují pneumobily kolegům i široké veřejnosti a účastní se nejrůznějších výstav a veletržních akcí. Poslední z nich byl Den s roboty, konaný v Galerii Vaňkovka. V tomto roce jednají o prezentaci pneumobilu na Mezinárodním strojírenském veletrhu na stánku VUT v Brně. Každoročně je možné vidět pneumobil na Dni otevřených dveřích na Fakultě strojního inženýrství. Bližší informace o dalších akcích či termínech vystavování a prezentací se můžete dovědět na facebookových stránkách Ústavu konstruování.


OP VK Budoucnost technických oborů, reg. č. CZ.1.07/2.4.00/17.0032
Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.